Vad pågår i kommunen?

 

December 2023

Utvärdering styrmodell.

 

 

Det har gjorts en utvärdering av kommunens styrmodell. Dvs kontroll av de regler som finns dokumenterade för att beskriva hur kommunens verksamhet ska bedrivas.

 

Och detta är en skrämmande läsning. Bland annat följande problem identifierades:

 

·         Process för att skapa mål och kvalitetsfaktorer fungerar dåligt i verksamheten. Detta är en viktig funktion som måste förbättras.

 

·         Ändamålsenliga stödprocesser saknas till viss del.

 

·         Dåligt fungerande process gällande verksamhetsplanering, underlagsinsamlig, kvalitetsbristhantering, åtgärdsplanering utifrån budget. Även kvalitetssäkring och leverans brister. Detta är allvarligt. Kostar stora belopp varje år.

 

·         Bedömningar i uppföljningsrapporter tyder på inkompetens. Svepande formuleringar. Saknar analys. Repetition/återanvändning av kommentarer till bedömningar. Också väldigt allvarligt.

 

·         Otillräcklig kvalitetskontroll genomgående. Uppföljningsrapporterna till politiken håller låg kvalitet.

 

·         Arbets- och stödmaterial till chefer/medarbetare saknar till viss del tydlighet. 

 

Vi i Medborgarpartiet har länge insett att dessa problem finns och vi har påtalat detta vid ett flertal tillfällen. Nu hoppas vi att kommunfullmäktige beslutar om snabba och genomgripande åtgärder för att rätta till verksamhetsstyrningen. 

 

 

 

December 2023

Vad händer i Anderstorp?

 

Utvecklingen i Anderstorp har gått bakåt under ett antal år. Den grundläggande samhällsservicen har skurits ner etappvis.

 

Lösningen har för de styrande i kommunen blivit att låta en entreprenör bygga lägenheter med vårdcentral och annan service på Bastuberget. I november 2022 fick ett företag en markanvisning som gäller för 2 år.

 

Företaget själva uppger nu byggstart till 2025 och inflyttning 2027. Vi får hoppas att planeringen håller.

 

Dessutom finns det tveksamheter angående gift i marken och att företaget som fått markanvisningen har ett antal projekt på gång i andra kommuner, som ännu inte resulterat i någon byggstart, man har till och med blivit av med markanvisningar. 

 

Det börjar bli ganska angeläget att se till att det verkligen händer något i Anderstorp ganska snart. Att ställa alla sina förhoppningar till tveksamma projekt är inte hållbart.

 

Anderstorp skall i alla fall få en rejäl publikhall, med kapacitet att ta emot 1500 besökare. Men även där finns det tveksamheter kring markens lämplighet, både när det gäller gifter, vattenavrinning och utrymmesbehov.

 

Medborgarpartiet verkar för att en publikhall byggs i Anderstorpsområdet där parkeringsmöjligheter finns. 

 

Vi anser också att det finns ett behov av akuta åtgärder i Anderstorp. Vårdcentral och Folktandvård finns redan, men utnyttjas inte fullt ut. Förutsättningarna finns, men det händer väldigt lite. Här måste kommunen trycka på hårdare mot regionen.

 

Jämför till exempel med Smålandsstenar som är en något mindre ort, men där går det bra att satsa framåt. Det är dags att sätta Anderstorp i fokus.

 

 

 

November 2023

Gislaveds kommuns politiska ledning måste lära sig att budgetera.

 

Medborgarpartiet vill ha ordning och reda i kommunens ekonomi. Det är på gränsen till upprörande att uppleva hur viktiga nämnders budget år ut och år in underfinansieras. Det är demoraliserande för hela verksamheten. Så var det återigen i år, där det två månader innan årsskiftet visar sig att socialnämnden saknar uppskattningsvis 39 miljoner och samhällsutvecklingsnämnden strax under 20 miljoner. Till detta kommer den politiska majoritetens generella besparingskrav på alla nämnder på 20 miljoner. Detta visar på en föga trygghetsskapande inställning till budgetarbetet från majoritetens sida!

 

Medborgarpartiets budgetförslag innebär i stället att kommunen med hjälp av Resultatutjämningsreserven (pengar som lagts undan i goda år för att användas under krisperioder) används för att klara en övergång till en förnuftigare och mindre kostnadskrävande styrning av kommunen. MiGs budgetförslag baseras på att mindre, till stor del självstyrande enheter hanterar omsorgen i de olika kommundelarna vilket även nämns under ”visioner är viktigt” ovan.

 

Exempelvis ska våra omsorgsboenden hantera det egna närområdets omsorgstagare, såväl i särskilt boende som i hemtjänst. Eftersom dessa organisationer (Lugnet i Broaryd är en av dem) till stor ska planera och utföra den egna verksamheten utan onödiga chefsnivåer, och eftersom man ska ansvara för både hemtjänst och vårdboende kommer kostnaderna att minska. Det blir avsevärt mindre bilresor. Personal som trivs ger minskad sjukfrånvaro och personalomsättning, mm. Liknande slimmade och till stor del självstyrande organisationer utan onödiga mellanchefsnivåer ska givetvis också genomsyra en stor del av kommunens övriga verksamheter enligt Medborgarpartiets syn på den kommunala styrningen. Vi måste låta personalen som utför det dagliga arbetet ta ansvar för såväl planering som utförande i så hög grad som möjligt.

 

Dessutom behöver ett samarbete inledas med övriga GGVV-kommuner gällande IT och en del andra funktioner för att kommunens kostnader för detta ska minska så att god kvalitet inom skola, vård och omsorg kan klaras inom en budget i balans.

 

 

 

November 2023

Medborgarpartiets förslag för att bryta den negativa utvecklingen.

 

Vi i Medborgarpartiet i Gislaved känner att vi måste bryta den negativa utvecklingen i Gislaveds kommun. Under snart 10 års tid har har skola, vård och omsorg tilldelats mindre resurser än vad man behövt för att klara verksamheterna på ett bra sätt.

 

Administrationen har fått fått växa. Hierarkin har ökat. Kommunen har fått fler administratörer, kommunikatörer, mellanchefer, mm. Organisationen har svällt. Onödigt komplicerade rutiner har införts.

 

Samtidigt har vissa basala rutiner försämrats eller näst intill försvunnit. Budgetprocessen är ett exempel på detta. De senaste årens budgetering och budgetuppföljnig visar stora brister.

 

Med dessa riktlinjer vill Medborgarpartiet vända på skutan.

 

Gislaveds kommun har en i grunden bra ekonomi. Detta har förnuftiga kommunpolitiker i slutet av nittonhundratalet och början av tjugohundratalet sett till. Våra fastigheter är exempelvis lågt belånade.

 

Nu gäller det att korrigera det som har gått åt fel håll. Vi måste successivt förbättra möjligheterna för skola, vård och omsorg att fungera bättre än idag. Vi måste också se till att minska byråkratin samtidigt som den nödvändiga styrningen av kommunen fungerar på ett bra sätt.

 

Hur ska vi då åstadkomma detta? Jo, genom att agera enligt följande vilket vi tagit höjd för i vårt budgetförslag.

 

En fungerande budgetprocess måste införas. Underlaget för kommunens totala budget måste baseras på att nämnderna ska kunna klara sitt grunduppdrag.

 

Målstyrda och till stor del självstyrande verksamheter införs. Det innebär exempelvis att personal som arbetar i en verksamhet har stor frihet att själva planera, påverka rutiner, mm så länge man klarar satta mål för kvalitet, mm. Detta ger en högre arbetstillfredsställelse och ökar arbetsglädjen vilket innebär lägre sjuktal, högre kvalitet och enklare att få tag i duktiga medarbetare.

 

Behåll skolor och vårdboenden inklusive kök där de finns idag. Mindre verksamheter är inte automatiskt olönsamma. Med en liten väl fungerande organisation som känner arbetsglädje och tillförsikt blir det inte dyrare med mindre enheter. Ett exempel på detta är Lugnets äldreboende i Broaryd. Man var en liten väl fungerande organisation som klarade såväl ekonomi som kvalitet utmärkt. Personalen trivdes vilket innebar att det var lätt att rekrytera vid behov, men det var inte ofta det behövdes eftersom trivselfaktorn var hög.

 

Skolan ska slippa sparbeting så att man kan höja andelen godkända i grundskolan och därmed klara behörighet till gymnasiet för fler.

 

Öka effektiviteten i den kommunala verksamheten. Vi måste se till att styrningen av kommunen verkställs på ett såväl kostnadseffektivt som kvalitetssäkert sätt vilket inte alltid är fallet idag.

 

Följande måste göras:

 

IT och IT-baserade applikationer. Här måste Gislaveds kommun söka samarbete med andra kommuner. En stor del av rutinerna som tilldelas IT-stöd är identiska inom olika kommuner varför denna del bör centraliseras. När detta genomförts är en stor besparing gjord.

 

Hållbarhet. Likaså är en hel del av hållbarhetsarbetet av sådan art att det kan klaras gemensamt för flera kommuner (doklumentering, regelverk, mm). Gislaveds kommuns roll blir att låta hållbarhetsregelverket integreras i de olika förvaltningarnas verksamhet.

 

– Kommunikation. En stor del av arbetet med kommunikation ska om möjligt samordnas med andra kommuner (hemsida, trycksaker, mm).  

 

– Turism/Besöksnäring ska om möjligt samordnas med andra. I första hand Gnosjö och Gislaved bör gemensamt marknadsföra sig (industriregion, Isaberg, High Chaparall, mm). Det innebär att Enter blir ett renodlat näringslivsbolag.

 

Förbättringar inom vård och omsorg måste åstadkommas. För att detta ska kunna verkställas erfordras följande:

 

Äldreomsorgsplan tas fram i samarbete med pensionärsorganisationerna.

 

Generösare biståndsregler införs så att gamla kommuninvånare som inte längre känner trygghet i befintligt boende får möjlighet att hyra en lägenhet i ett äldreboende.

 

Utveckling Lugnet i Broaryd. Ovan har beskrivits att en plattare och effektivare organisation med färre led av mellanchefer måste eftersträvas. Verksamheterna ska vara målstyrda och till stor del självstyrande. Som ett första led i denna förändring avser vi att starta ett pilotprojekt som fungerar på detta sätt i Broaryd. Kännetecknande för detta blir:

 

Vårdboende-verksamheten på Lugnet återstartas.

 

Hemtjänsten i Broarydsområdet inkluderas i samma verksamhet.

 

Träffpunkt för ”daglediga” återstartas.

 

Köket lagar mat till såväl vårdboendet som hemtjänstklienterna och övriga pensionärer i Broarydsområdet.

Eftersom denna verksamhet styrs och planeras av en ”platt” organisation i Broaryd erhålls många fördelar, såsom:

 

Flexibilitet erhålls. Om en akutsituation uppstår kan hemtjänst och boendepersonal stötta varandra och planerad tillfällig bemanningsökning kan klaras bättre.

 

Personalbemanning underlättas eftersom trivsel ökar i en organisation som själv får ta ansvar för stora delar av sin verksamhet.

 

Kvaliten ökar också eftersom arbetet är attraktivt vilket medför att personal med god kompetens söker sig till och stannar längre inom verksamheten.

 

Ekonomin kommer att klaras bättre i denna verksamhet än i andra verksamheter i kommunen pga de fördelar som beskrivits ovan.

När projektet i Broaryd är igångkört och det visar sig att modellen fungerar kommer övriga orter med vårdboenden att hanteras på samma sätt.  

 

De förbättringsåtgärder som vi beskriver ovan kommer att tynga resultatet under ett par år. Dock kommer resultatet att vara positivt från 2025 och framåt. Under 2024 räknar vi med ett negativt resultat på cirka 80 miljoner kronor delvis eftersom vi tilldelar Socialnämnden ytterligare 25 miljoner kronor för att klara nämndens stora underskott. Resultatutjämningsreserven i Gislaveds kommun, som fyllts på under goda tider, används för att täcka underskottet 2024.

Efter 2026 kommer kommunen att ha ett betydligt bättre utgångsläge för att klara nämndernas grunduppdrag och generera goda resultat. Vi anser att ovan beskrivna åtgärder är nödvändiga för att välfärden ska klaras på ett bra sätt.

 

 

 

November 2023

Obebodda fastigheter

 

Det finns många obebodda fastigheter och ödehus i Gislaveds kommun!

MiG anser att man skall ta tillvara dessa resurser genom att kartlägga var de finns, kan de vara till salu och i sådana fall underlätta kontakter mellan köpare och säljare.

I vårt närområde praktiserar Falkenbergs och Hyltes kommuner detta med stor framgång.

 

 

 

Oktober 2023

Visioner är viktigt

 

Hur får vi kommunen att fungera bättre?

 

MiG ska se till att personalen ute i verksamheterna till större del själva får utforma sina arbetsrutiner, scheman, mm och ta ansvar för dessa.

 

Vi måste förändra styrningen av kommunen så att mindre viktigt arbete minimeras. Kanske kan IT och en del andra funktioner samordnas inom GGVV för att minska kostnaderna.

 

Vi ska se till att alla viktiga politiska beslut hanteras så att kommuninvånarna har möjlighet att diskutera dessa med sina politiker. Olagligheter som beslutet gällande nedläggningen av Lugnet måste bannlysas.

 

Vi tror att personal inom hemtjänst och särskilda boenden bör arbeta inom samma organisation så att man kan stötta varandra vid behov.

 

Den som är gammal och känner oro för att bo kvar hemma bör kunna få hyra en lägenhet i ett äldreboende. Idag finns för hårda begränsningar.

 

Vi värnar alla orter i Gislaveds kommun. Äldreboenden ska få finnas kvar på alla orter.

 

Vi måste få våra skolor att fungera bättre. Fler legitimerade lärare behövs.

Demokratin måste stärkas. Tex genom införande av Medborgarförslag till kommunfullmäktige.

 

 

Oktober 2023

Tillagningskök på alla orter.

 

Det är viktigt att både skolbarnen samt våra gamla i äldreboenden får en välsmakande och näringsrik kost.

 

Detta uppnås genom att vi har små och kostnadseffektiva tillagningskök på alla orter.

 

 

 

Juli 2023

Toppolitikerna i Gislaved unnar sig en Brysselresa

 

Trots protester från Medborgarpartiet tyckte de flesta politikerna i kommunstyrelsen i Gislaveds kommun att man behövde resa till Bryssel för att lära sig mer om EU.

 

Medborgarpartiet vägrade att resa med. I stället organiserade MiG en utbildningsdag om EU i kommunhuset i Gislaved. Troligen lärde vi oss på detta sätt mer om EU på hemmaplan. Dessutom blev utbildningen mycket billigare och troligen effektivare.

 

Och fler än ledamöterna i kommunstyrelsen kunde delta.

 

 

 

Juli 2023

Johan Orre skolan i Gislaved

 

Den vackra Johan Orre skolan i Gislaved skall behållas och utvecklas i kommunal ägo.

 

Skolan utgör ett fint landmärke i stadsbilden och är, rätt utnyttjad, en stor tillgång för kommunen.

 

Hör av er till MiG med idéer och tankar på vad skolan skulle kunna användas till.

 

 

 

Utbildningsnämnden

Medborgarpartiets strävan är att hela kommunen ska ses som en helhet och ha samma förutsättningar. Vi arbetar för att landsbygd och de mindre skolenheterna ska leva. Det innebär decentralisering och uppmuntran till små enheter.

 

I den dagliga verksamheten är det viktigt att utveckla behörighetsnivån, skapa goda pedagogiska och sociala övergångar mellan skolans olika stadier med syftet att ingen ska hamna efter, höja andelen elever från grundskolan som kommer in på gymnasiets program samt få fler som slutar gymnasiet med examen.

 

MiG vill förutom satsningar på behörighet även se hur tvålärarsystem eller mindre klasser kan påverka den pedagogiska miljön och utfallet, satsa på elevvård samt uppbyggnad av ett skolsocialt team. Där fruktar vi att det allmänna besparingsbetinget till nämnderna på 20 miljoner från majoritetens sida kommer att slå mot utbildningsförvaltningen. Detta har Medborgarpartiet motsatt sig redan under budgetdebatten i fullmäktige. Satsa på kommunens barn och ungdomar!

 

 

 

Socialnämnden

En kommun där alla åldrar skall få förutsättningar till ett gott liv är visioner som medborgarpartiets socialnämndsledamöter har.

Hela kommunen ska leva, vi är emot centralisering. Bevara vård och omsorg på de mindre enheterna. Förenkla biståndsbedömningarna.

Detta, och tillsammans med förbyggande arbete samt samverkan med andra organisationer har betydelse för framtidens vård och omsorg.

Nämnas kan utvecklingen av den kommunala hälso- och sjukvården och förändringen till mer god och nära vård. Där behöver kommunen och regionen samverka mer för att stödet till den enskilde skall få bra förutsättningar till god livskvalitet. Här känner vi att MiGs ledamöter i SN har den gedignaste kunskapen och driver frågorna framåt. 

Ett aktivt arbete behövs för att personal ska få bra arbetsförutsättningar och fortlöpande få stöd till utveckling i sitt arbete. Personal som mår bra och trivs bra i sitt arbete ger bättre vård och omsorg till dem som behöver. Dessutom minskar personalomsättningen som idag är oroväckande hög.

 

 

 

Rulla till toppen